Vad är Montluc?
Vi är ett modernt lyxvarumärke med målsättningen att utmana en enormt traditionell och konservativ bransch.
Hur föddes idén och företaget?
Montluc grundades av Fredrik Stark och Klas Holm. Killarna är entreprenörer sedan barnsben och när dom, av en slump fick unik insikt i hur marknaden för diamantsmycken fungerade blev frestelsen helt enkelt för stor. Det stod helt klart att här behövdes förändring.
Vad var det för insikter?
Under decennier har kvaliteten sjunkit samtidigt som priserna skjutit i höjden. Kunderna får betala för företagens höga kostnader och allt för ofta har man ingen aning om vad man verkligen köpt.
På vilket sätt är ni moderna och annorlunda?
Vi har utgått från att vi är kunden och sedan utmanat hur branschen fungerar. Den största skillnaden är att vi tagit bort alla mellanhänder och butiker. Man vill betala för diamanter, hantverk och service, inget annat. Kunden måste också känna sig 100% trygg och därför har vi valt att deklarera allt, ner till minsta detalj.
Att köpa diamanter känns både underbart och lite läskigt. Förstår du vad jag menar?
Jag förstår precis! Att köpa diamanter är faktiskt väldigt komplicerat, det var en av de första utmaningar vi tog oss an. Genom att endast erbjuda världens finaste diamanter (topp 3%) har vi gjort det väldigt mycket enklare för våra kunder. Alla våra diamanter är certifierade och vi köper endast av leverantörer som garanterat följer branschens strängaste regelverk för tillverkning och distribution. Att köpa diamanter ska bara vara härligt, inte ett trevande i mörkret med en känsla av ovisshet.
Ni pratar mycket om kvalitet och kontroll, lever ni som ni lär?
Tack för frågan. Ja verkligen! Allt handlar i grund och botten om att omge sig med människor som inte bara är bäst på de dom gör utan också sätter en ära i att allt ska vara perfekt. Vi kontrollerar varje steg från första penseldrag i designen till att vi lägger sista handen vid leveransen till våra kunder. Det får mig att sova gott om nätterna.
Ni är ett gäng som utan tidigare erfarenhet byggt upp ett lyxvarumärke inom diamantsmycken. Vad är du mest nöjd med?
Utan tvekan våra kundrecensioner. Alla företagsbyggen kräver ett enormt hårt arbete och det är lätt hänt att man tappar bort målet i allt som ska göras. Från första dagen har vi alltid haft vår kund framför ögonen. Det har varit en inställning som hjälpt oss enormt i alla beslut. När vi nu får tillbaka betygen från våra kunder känns det helt enkelt fantastiskt.
Vilka är kunderna då?
Mycket mer blandat än vi någonsin kunnat ana. Det mest spännande är att gamla normer och konventioner håller på att lösas upp. Traditionellt har män köpt diamanter till kvinnor och det har funnits mycket ”regler” kring exempelvis förlovning och giftermål. Idag köper många kvinnor till sig själva och man har blivit mycket mer kreativ och fri i tanken kring vad som är ”rätt och fel”. Jag älskar exempelvis när kvinnor köper en stor solitär-ring till sig själv. I stora delar av världen skulle det betraktas som tabu. Ut med mossiga regler!
Vad är det mest spännande du ser i framtiden?
Vi följer utvecklingen av blockchain inom handeln med diamanter med stor spänning. Den kommer innebära att certifierade diamanter blir spårbara med en komplett dokumentation. Branschen lever inte upp till marknadens krav på transparens och ursprungsmärkning och man får därmed dras med misstankar om bristande etik och moral. Vårt mål är att vara först ut med blockchain-diamanter, det är spännande!
Tack för en trevlig pratstund Sahra och för en inblick i er spännande värld. Avslutningsvis… ditt drömsmycke?
Även om jag fick välja precis vad som helst så är en ensam diamant på fingret något alldeles speciellt. Vi har en solitärring där infattningen knappt syns. Det blir bara en diamant. ”Brilliant cut” är den slipning som gnistrar mest, den ska vara helt vit, helt ren och ha en Triple Excellent cut med ”Hearts and Arrows”. Det är den perfekta diamanten. Miljarder år gammal och världens hårdaste material. Naturens under. Magi helt enkelt.
Av Angelica Hedlund, frilansskribent