George Hoyningen-Huene – en av de tre ikoniska modefotograferna från 1920–30 talen. Hans fotografier hänger b.la. på J. Paul Getty Museum i Los Angeles, the Metropolitan Museum of Art i New York och the Museum of Fine Arts i Boston.
Nu kan de hänga hemma hos dig.
Egentligen skulle tidigare ej visade fotografier och hans främsta verk i en ny utgåva ha visats upp på Fashion Week i Paris i samarbete med Sotheby’s. På grund av Covid-19 blev detta inställt.
Därför har Connoisseur fått den stora äran att erbjuda dig förhandsrätt. George Hoyningen-Huene Estate Archives har beslutat sig för att tilldela Connoisseur’s Clubmedlemmar några av de unika nya editionerna! Det här är en enda stor komplimang till dig som är medlem. Till oss också.
Dessa fotografier finns nu till salu:
”Evening gloves” Agneta Fischer, Paris 1931 erbjudes nu som Estate Platinum Palladium* prints med måtten 70 cm x 90 cm (mått med ram ca 100 cm x 120 cm).
Editionen är 8 + 2 Artist Proofs.
Pris för edition 3 av 8 är 20 000 euro ex. VAT (edition 1 och 2 är sålda)
Pris för edition 4 till 6 av 8 är 25 000 euro ex. VAT
Pris för edition 7 till 8 av 8 är 35 000 euro ex. VAT
Verken ”Toto Koopman, Evening Dress by Augusta Bernard”, Paris 1933 samt ”Beachwear by Chanel”, Paris 1933 erbjuds i en tidigare edition av Platinum Palladium i storleken 55 x 65 cm som finns i en begränsad upplaga om 27/3. Pris 10 000 euro ex. VAT. Verken erbjuds oramade men hjälp och råd i samband med ramningen erbjuds. Leverans inom ett par veckor.
Kontakt
Vill du veta mer?
Kontakta info@cclub.se
* Platinum/Palladium: Framkallning med Platinum/Palladiumet började redan i mitten av 1800-talet. Det är en arbetskrävande teknik med väldigt dyra kemikalier och papper, ett hantverk och kunskap som få besitter. Kemikalierna penslas på ett 300g bomullspapper. Med ett negativ av bilden, exponering med UV-ljus och framkallning får man fram en bild med unikt djup. Det är den enda fotografiska tekniken som ger en bild som inte påverkas av tidens tand eller ljus. Tack vare att metallerna är de ädlaste och att de tränger in i papperet på djupet, till skillnad från andra tekniker där bilden ligger på ytan av papperet, kommer bilden att se likadan ut i hundratals år, eller så länge papperet håller ihop. Resultatet blir en helt unik bild med en väldigt djup och speciell gråskala.