Covid-19 har ställt företag inför en global kris – och krisen är inte över än. I vissa branscher och länder är kundernas efterfrågan på väg tillbaka, i andra är återhämtningen fortfarande långt borta. Kommer kunderna att köpa igen? När kommer de att köpa?
Många privata företag har tvåsiffriga tillväxtmål, men krisen har drabbat företagen hårt. I april 2019 hade 59 procent av företagen en tvåsiffrig tillväxt som mål, ett år senare var siffran 19 procent. Till skillnad från många större företag måste privata företag inte bara kämpa med att hitta kunder, utan även kapital. Så hur kan privata företag få fart på tillväxten igen?
Identifiera nya kunder, kanaler eller produkter
Flexibla och anpassningsbara företag utvecklar nya produkter och leveransvägar, i stället för att vänta på att kunderna ska återvända. I många företag försvann både kunder och efterfrågan nästan över en natt när covid-19 slog till. I arbetet med att hitta nya kunder eller utveckla nya produkter är det viktigt att komma ihåg att konsumenternas sätt att tänka sannolikt har förändrats drastiskt. Det kan exempelvis innebära att konsumenterna föredrar on-demand-tjänster framför traditionellt ägande och att de prioriterar miljö och social hållbarhet
Sälj för att få in kapital
Covid-19 ger företag en möjlighet att kritiskt utvärdera tillgångar och sälja om så krävs. De flesta företag står inför likviditetsproblem och för vissa är problemen allvarliga nog för att leda till kollaps. Många företag lägger inte märke till sina problem i tid, antingen på grund av otillräckliga rapporteringssystem eller för att de lider av “goda nyheter-syndromet”, det vill säga att företagskulturen stoppar ledningen från att avslöja krisens verkliga omfattning förrän det är för sent.
Se bortom traditionella partners och utforska nya ekosystem
Att skapa eller delta i ekosystem är nyckeln till att hantera förändringar. Lösningen på den nuvarande krisen finns kanske inte internt. Många privata företag har ett akut behov av att ingå innovativa partnerskap, ibland utanför sin huvudsakliga bransch. I en EY-undersökning identifierades “partnerskap med innovativa företag” som en av de främsta metoderna för att hantera en föränderlig affärsmiljö. Partnerskap kan ge nya kunder, lösa kompetensfrågor och säkra nya finansieringsmöjligheter.
Kontakta oss
Vill du veta mer om hur EY kan hjälpa dig? Kontakta gärna Helena Robertsson, partner på EY, helena.robertsson@se.ey.com.