Efter att Richemont, som bland annat äger juvelerarfirman Cartier, presenterat en ökad försäljning med 32 procent under fjärde kvartalet så steg lyxaktier på flera håll. Också Burberry presenterade starka försäljningssiffror och sade att man väntar sig en ökning av omsättningen med 35 procent i år. Även Prada sa att försäljningen är tillbaka på nivåerna före pandemin.
Ökad lyxkonsumtion i Kina
De senaste åren har lyxbolagen framför allt drivits av ökat välstånd hos kinesiska konsumenter. Kina har haft en stadigt växande medelklass, som i sin tur har minskat sitt sparande och istället ökat sin konsumtion och den kinesiska marknaden är nu den viktigaste för lyxbolagen. De kinesiska konsumenterna står för en tredjedel av den globala lyxkonsumtionen.
Men det är de europeiska lyxvarumärkerna, som Gucci, Hermés, Kering, Louis Vuitton med flera som de kinesiska konsumenterna vill konsumera. Många av dessa lyxbolag är som bekant franska, och följaktligen noterade på den franska börsen. Men flera av dem är parallellnoterade på Frankfurtbörsen. Och om de är parallellnoterade i Tyskland eller för den delen i USA kan exempelvis Nordnets kunder handla aktien direkt. Är de bara noterade i Paris kan Nordnet-kunder inte handla med aktien.
LVMH mest populär
Den mest populära lyxaktien bland Nordnets kunder är LVMH, det vill säga Louis Vuitton, Moet och Hennessy. LVMH var exempelvis en av de aktier som steg på nyheten om Richemonts försäljning. Antalet aktieägare via Nordnet har under pandemin ökat med 300 procent, om än från låga nivåer. Även Hugo Boss och Estee Lauder har haft ett stort inflöde av nya aktieägare via Nordnet sedan början av 2020.
LVMH har haft en god utveckling under 2021 men startat det här året med ett nedställ i det allmänt sura börsläget. Det återstår förstås att se om lyxaktierna kan parera en tristare börsutveckling. Det går att argumentera för att värdeaktier klarar sig bättre i ett läge med stigande räntor och inflationsoro. Och värdeaktier finns det gott om i Europa. Lyxbolagen finns representerade i flera Europafonder. LVMH utgör exempelvis två procent av fonden Länsförsäkringar Europa Indexnära. Och L’Oréal finns i Nordnet Indexfond Europa.
Tänk på avgifterna
För den som tror på lyxaktier i det här läget finns också fondalternativet. GAM Multistock Luxury Brand Equities och Amundi S&P Global Luxury UCITS ETF exempelvis.
Här gäller det dock att hålla koll på kostnaderna. Den årliga avgiften i fonden från GAM uppgår till 2 procent. ETF:er är som alltid ett billigare val, här uppgår den årliga avgiften till 0,25 procent, men tänk på att courtage tillkommer.
Det här är ingen rekommendation av något bolag eller av lyxaktier som sektor, utan mer en beskrivning av varför lyxaktierna har gått bra senaste tiden, hur de kan tänkas gå framöver och hur man når dem om man tror på dem.
Frida Bratt
Sparekonom på Nordnet
Inspiration – en del av Nordnet Private Banking
Som kund hos Nordnet Private Banking får du löpande ta del av inspirerande analyser och spännande investeringsmöjligheter. Du har tillgång till ett helt eget team som svarar på dina frågor och löser det praktiska.
Ring Nordnet Private Banking på 010-583 37 00 om du vill få en personlig kontakt.
Finansiella instrument kan både öka och minska i värde. Det finns en risk att du inte får tillbaka de pengar du investerar.