Cole & Sons arkiv innehåller nästan 300 år av brittisk designhistoria, med mer än 1 500 handgjorda blocktryckmönster av trä och hundratals konstverk i original (originalteckningar och tapeter). ”Snart kommer vi att välja ut konstverk till VIP-rummet i vår nya flagship-butik”, säger Marie Karlsson, Creative & Managing Director Cole & Son, och ler.
Flagship-butiken i Chelsea, London, kommer att visa designhusets senaste alster och erbjuda kunder hjälp att skapa det som passar just deras unika behov. Butiken kommer också att bli en unik historisk resurs för designbranschen. ”Om du är kund, inredningsdesigner, student, arkivarie eller konstnär – kom till oss för att lära dig vilka färger som var populära på 1890-talet eller se vilka mönster som var typiska för 1960-talets stil. Vi vill skapa en plats som hela designvärlden kan använda aktivt, både tillsammans med oss och med varandra.”
Tillsammans med blocktryckmönster visas hundratals gamla loggböcker som i detalj beskriver alla tapeter som har sålts, från mönsternamn till vem som köpte dem och vart i världen de skulle skeppas. Andra minnesvärda föremål inkluderar stämplar som kunglig hovleverantör och samlingar av tapetböcker från tidigt 1800-tal. Efter år av aktivt användande riskerar de nu att falla sönder om någon tar i dem. Allt detta ger en fascinerande inblick i vårt lands grafiska konsthistoria. ”Storbritannien har alltid haft en ledande roll när det gäller inredningstrender, tapeter ligger oss varmt om hjärtat och är viktigt i vår kultur”, menar Karlsson.
Denna rikedom av dokumenterad historia är, naturligtvis, en konstant källa till inspiration i Cole & Sons designstudio. ”Det här är vår skatt, den finns här för att ge oss inspiration”, säger Karlsson. Med vita handskar drar hon fram blocktryckmönster efter blocktryckmönster. På en syns ett labyrintiskt tryck av tunna metalltrådar som böjer sig och virvlar i ett förtrollande folkloristiskt blommönster. ”Det här passar inte bara som tapet, utan skulle också kunna tryckas på bomullspoplin eller användas till ett broderi.”
Det nya huvudkontoret på Jubilee Place kommer att bli en perfekt miljö där Cole & Sons besökare kan stiga tillbaka i tiden men också få inspiration att fokusera på morgondagens skapande. A”Det blir spännande att kommunicera mer direkt med våra kunder och höra mer om vad de tycker om”, säger Karlsson. Inom andra branscher, som till exempel mode, är kunderna mer öppna, noterar hon. ”Väldigt få personer vill visa upp sitt privata hem, så vi är nyfikna på att få veta hur våra designmönster används bakom stängda dörrar. Men något som vi redan är säkra på är att vi, med vårt arv och våra arkiv, har något helt unikt som ingen annan har.”